Podem entendre a la maloclusió dental com una incorrecta alineació de les dents o, dit d’una manera una mica més específica, la maloclusió és una irregularitat entre l’encaix i contacte de les dents de l’maxil·lar superior amb els de l’maxil·lar inferior.

Vegem quins són els seus tipus, les seves causes, els seus símptomes i alguns tractaments recomanables.

Tipus de maloclusió dental

Podem distingir tres tipus de maloclusió dental, els quals són els següents:

Maloclusions transversals: Aquests consisteixen en una estretor excessiva al maxil·lar superior, generant per tant una mossegada creuada d’un costat o de tots dos.
Maloclusions verticals: En aquests casos ens trobem amb l’absència de contacte entre les dents incisives superiors i inferiors o, en cas contrari, que tots dos estiguin excessivament solapats
Maloclusions sagitals: En aquests, el molar inferior es troba més avançat que el superior, amb una mossegada invertida dels incisius, les persones que tenen aquest tipus de maloclusió solen tenir un perfil amb mentó prominent.

Quines són les causes més comunes de maloclusió dental?

Per l’aparició de la maloclusió dental no hi ha una causa única; algunes de les més comuns que el produeixen són les següents:

Xuclar-se el dit de forma excessiva.
Respirar gairebé exclusivament per la boca.
La pèrdua de les dents.
Factors hereditaris.
Usar de manera excessiva el biberó o el xuclador.

Com podem observar, majoritàriament les causes són comportaments que es presenten en els primers anys de les persones juntament amb factors hereditaris.

Quins són els símptomes de la maloclusió dental?

Els principals símptomes de la maloclusió dental són estètics i salten a la vista, com poden ser dents desviats, excel·lents o apinyats, el que genera problemes per parlar i per menjar. Altres símptomes de maloclusió dental són els següents:

Dolor habitual a la mandíbula o en els músculs facials.
Molèstia quan es masteguen els aliments.
Mossegar-se les galtes de forma freqüent.

És possible prevenir la maloclusió dental?

Primerament per evitar la maloclusió cal corregir els mals hàbits que s’han des de petits, però també es poden tenir en compte corregir altres:

Primerament en l’alimentació, ja que amb prou feines un nen estigui capacitat, cal substituir la dieta tova per una sòlida.
Tenir cura de la salut bucal: les càries i les fractures en les dents producte d’una salut bucal descurada podran influir en que en el futur el nen pateixi de maloclusió, per tant és una qüestió a tenir cura.
Finalment, vigilar i corregir el bruxisme.

Tractament per a la maloclusió dental

El tractament més comú per a la maloclusió dentals l’ús d’ortodòncia i, per això, és necessari el diagnòstic d’un expert en salut bucal que pugui realitzar les proves pertinents per saber de quina forma ha de ser aplicat aquest tractament. Recordem que la maloclusió dental no és genèrica, és a dir, que no és igual en totes les persones i que depenent de les particularitats de cada qui es necessitarà un tractament diferent. El que sí és cert és que en els nens és més fàcil corregir la maloclusió que en els adults.

Per a consultes sobre salut dental, a González Oliver podem ajudar-te.